Cyberpunk bedenker zeer te spreken over gebruik first-person camera in Cyberpunk 2077

Mike Pondsmith, de bedenker van het originele Cyberpunk RPG gezelschapsspel, mocht tijdens Gen Con aan de slag met Cyberpunk 2077. Hij is vooral te spreken over de first-person camera dat in de game gebruikt wordt.
In een interview met Polygon vertelde Pondsmith dat hij in een grote regio van de game aan de slag kon gaan, zo kon hij meer doen en zien dan wat de pers tijdens een gesloten 50 minuten durende gameplay demo te zien kreeg. Er waren enkele dingen waar hij zeer over te spreken was. Naast de levensechte recreatie van de wereld dat hij bedacht voor een Role-Playing bordspel in 1988 was hij vooral te enthousiast omdat CD Projekt RED de filosofieën, morele en politieke thema’s zo goed in de game hebben verwerkt.

“Technologie maakt rebellie mogelijk”, zei Pondersmith in het interview met Polygon. “Het geeft mensen onderaan de sociale ladder de mogelijkheid om diegenen bovenaan uit te dagen. […] Het is al sinds het Oude Egypte, je hebt mensen bovenaan en mensen onderaan. Er zijn ook altijd mensen dat vechten, dat is nu eenmaal wat we doen.” Gaat Pondersmith verder. “Die gevechten eindigen meestal na een 40-tal jaar in een bloederige revolutie. Dat is niet nieuw. De technologie daar in tegen wél. Iedere nieuwe technologie geeft mensen onderaan de kans om diegenen bovenaan uit te dagen. Daar gaat het in Cyberpunk over. Al wordt dat naar een persoonlijk niveau gebracht. Het zijn jouw keuzes en vooral jouw moraal dat het verhaal in Cyberpunk maken. Of je nu de wereld redt, of enkel jezelf en mensen waar je om geeft.”

Maar het is niet alleen de wereld en de morele vragen dat die wereld in de speler zullen oproepen dat hem bijgebleven zijn. Het gebruik van een first-person camera kon hij alleen maar toejuichen.

“Doordat de game in first-person is zie je ook alleen maar wat je anders in het echte leven zou kunnen zien. Je zou zo, terwijl je over de straat loopt, iemand achter jou iets horen zeggen. Dan moet je jou om draaien om te kunnen zien wie iets zei. Je hebt op die manier ook geen compleet situationeel overzicht, en dat maakt de ervaring zo veel intenser.”

Daarnaast gaf Mike ook nog mee dat het camerastandpunt de gameplay tijdens gevechten ook veel tactischer maakt.

“Je stopt met strategisch spelen omdat je geel volledig overzicht op het slagveld hebt [zoals je dat wel hebt in third-person games]. Je moet het spel op een intiemere, tactische manier gaan spelen [in first-person], net omdat je niet alles kan zien.”

Cyberpunt 2077 heeft nog geen release datum en zal, volgens geruchten, verschijnen op de volgende Xbox en PlayStation consoles alsook op PC. Een release op PlayStation 4 en Xbox One worden niet uitgesloten.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder van deze website gebruik te maken, gaat u hiermee akkoord.  Meer info

Scroll naar boven