Hands-off preview : Astral Chain

Vorige week werden we door Nintendo uitgenodigd om enkele nieuwe Nintendo Switch games te bekijken. Een van die games was PlatinumGames’ Astral Chain.

Astral Chain speelt zich in een nabije toekomst af waarin een groot deel van de mensheid is ‘ontvoerd’ door wezens uit een andere dimensie. Het is jouw job om die wezens, genaamd Chimera, te stoppen. En met “jouw job” bedoelen we ook letterlijk jouw job, want jij bent de nieuwste rookie van ‘Neuron’. Een gespecialiseerde divisie van de politie van “The Ark”, de laatste relatief veilige stad in de wereld.

De demo dat we te zien kregen startte tijdens het onderzoek over een ingestorte brug waar mogelijk een Chimera was gezien. Zo’n onderzoek komt er op neer dat je verschillende aanwijzingen in de missiezone moest vinden en aan de hand daarvan moet ontdekken wat er echt gebeurd is.

In de presentatie zagen we dat de ingestorte brug inderdaad het werk was van een Chimera. Eens het onderzoek was afgerond kon de jacht naar de Chimera starten. Dit gebeurde door het volgen van een spoor dat het monster nagelaten heeft. Een spoor dat uiteindelijk leidde naar een open plek waar een Chimera dat redelijk wat weg had van King Kong plots verscheen.

Het was op dit punt dat de game helemaal een ommekeer maakte van een rustig spel waar je detective speelde naar een echte PlatinumGames actie game vol spectaculaire en over the top combo’s. Het was iets speciaals om te zien. Als we de presentator, die de game live speelde, mogen geloven is het geen makkelijke game waarin je zo maar de ene combo na de andere ketend. Maar het leek ons wel heel bevredigend als dat wel lukte, zeker als we zijn opgeluchte commentaar hoorden dat een combo waar hij al dagen op oefende eindelijk eens lukte.

Een belangrijk punt dat ik tot nu toe nog niet verteld had, is dat je die gevechten niet alleen moet doen. Je hebt een partner die je altijd kan oproepen. Wel, een partner is een groot woord. Je kan namelijk altijd beroep doen op een ‘Legion’, een Chimera die aan jouw geketend is en voor jou zal vechten. Hoe die Chimera in een Legion is veranderd werd tijdens de demo niet uitgelegd, maar hij leek me toch constant pijn te hebben, iets wat zijn soms spastische bewegingen weggaven. De ketting tussen jou en Legion kan in gevechten gebruikt worden om vijanden tijdelijk vast te zetten. En Legion, die door jou bestuurd wordt kan verschillende aanvallen doen. Gaande van melee, ranged attacks met pijl en boog of een soort futuristische assault riffle.
Het enige nadeel aan Legion is dat hij op een soort cooldown meter werkt waardoor je hem niet altijd kan gebruiken.

In het tweede deel van de demo, dat een eind verder in de game plaatsvind gingen we zelf naar de thuiswereld van de Chimera, hier kwam Legion pas echt tot zijn recht, want naast combat werd hij plots ook nuttig om omgevingspuzzels op te lossen en kon je hem ook gebruiken om jezelf over diepe afgronden te katapulteren.

Ondanks dat Astral Chain niet echt mijn genre van games is, ben ik toch zeer benieuwd naar de volledige game.

Astral Chain verschijnt 30 augustus exclusief op Nintendo Switch.

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder van deze website gebruik te maken, gaat u hiermee akkoord.  Meer info

Scroll naar boven