Hands-off Preview: Metroid: Samus Returns

Vorige week was ik te gast op het Nintendo Post E3 event in Utrecht. En daar kreeg ik, onder andere, een live demo van Metroid: Samus Returns op het grote scherm te zien.
Iets wat de presentator al heel snel duidelijk wilde maken was dat Samus Returns niet zomaar een port is van de in 1992 verschenen klassieker Metroid II: Return of Samus. Dit is een re-imagining.
Wat kunnen we daar onder verstaan? Wel, het is een nieuwe uitvoering van de klassieker, maar met toevoegingen. Zo zijn is de planeet SR388 helemaal opnieuw opgebouwd, al is de levelstructuur behouden. Maar nu zijn alle verschillende zones in de game zichtbaar verschillend van elkaar, dit zal je helpen bij het verkennen van de grotten in de game, wat daarbij ook zal helpen is de mogelijkheid om scanners op te rapen, die zullen een deel van de map in beeld brengen. Die map kan je altijd op het onderste scherm van jouw DS bekijken, je krijgt hierbij ook de mogelijkheid om waypoints toe te voegen.
Daarnaast kan je ook manueel richten, iets wat Samus in 1992 niet kon. Zo zal je vijanden makkelijker kunnen uitschakelen, zelfs als die niet recht voor jou staan. Ook is er een countersysteem in de game gestoken. Zo krijg je, bij het perfect uitvoeren van een block een kans om extra schade aan te richten bij jouw aanvaller. Het zag er op het scherm heel makkelijk uit, maar de speler verzekerde ons dat de moeilijkheid van de Samus Returns zeker niet te onderschatten valt (Hij had dit deel van de game namelijk al tientallen keren gespeeld, vertelde hij lachend).
Dit is namelijk iets waar het ontwikkelingsteam hard aan gewerkt heeft: de feel van de oude game behouden, de moeilijkheid, de sfeer, alles. Alleen zit het nu in een nieuw, mooier, 3D jasje en heb je enkele nieuwe vaardigheden.

Metroid: Samus Returns verschijnt 15 september 2017 op Nintendo 3DS en Nintendo 2DS.