Review: Batman: The Enemy Within – Episode 1: “The Enigma”

Na de gebeurtenissen van het eerste seizoen van Batman: The Telltale Series vertelt gaat het tweede seizoen verder op alle fronten. Batman: The Enemy Within opent met een knal.

Verhaal

Hoewel ik deze review zo veel mogelijk spoiler vrij wil houden, zal je er toch enkele vinden over seizoen 1 en het eerste hoofdstuk van deze aflevering
In seizoen 1 moest Bruce Wayne tot het uiterste gaan om The Children of Arkham, Two Face en The Penguin te stoppen om Gotham over te nemen. Onderweg moest hij afrekenen met terreur en de blootgelegde geheimen over zijn familie. Zo kwam Bruce te weten dat zijn vader Thomas Wayne niet de man wie hij dacht, maar een van de meest gevaarlijke criminelen uit de geschiedenis van Gotham. Hoewel dat verhaal helemaal was afgesloten met de dood van Lady Arkham, ook bekend als de journaliste Vicki Vale, was er nog de belofte dat Bruce deed aan John Doe dat in de lucht hing.
Nu zijn we een jaar later, Gordon is commissaris geworden en de misdaadcijfers in Gotham zijn enorm gedaald door een samenwerking tussen Batman en de GCPD, er heerst een gevoel van vrede in de stad. Tot op een avond The Riddler de  wapenhandelaar Rumi Mori in zijn eigen casino komt vermoorden. Gelukkig voor Mori was Bruce undercover om meer over zijn wapenhandel te weten te komen en kon hij, eens hij naar buiten slipte en Gordon waarschuwde, als Batman terug komen en de moord verijdelen. Dit leek echter allemaal het plan van The Riddler, want hoewel hij met heel veel moeite wist te ontsnappen rekende hij er op dat Batman zou komen: hij wilde hem testen. Na een uitgebreid gevecht liet hij een doos met een raadsel erin achter voor Batman.

Hoewel Batman en Gordon’s politie agenten de situatie min of meer onder controle hadden verschenen er plots federale agenten onder leiding van Amanda Waller in het Casino. Die maakte het meteen heel duidelijk dat The Agency het onderzoek naar The Riddler zou gaan leiden, of Batman en Gordon dat nu wilden of niet.
Waller, die vind dat Gordon zijn titel niet waardig is, probeert al heel snel tussen hem en Batman te komen. Zo kan ze de GCPD opzij zetten en alle eer zelf gaan opstrijken als haar mannen The Riddler binnen brengen.

Iets later in de game komt John Doe ook weer in beeld, de man is genezen verklaard en wil nu hij vrij is de belofte van Bruce innen. Bruce beloofde in het vorige seizoen namelijk dat hij John ging helpen als hij ooit vrij zou komen vanuit Arkham Asylum. Een belofte dat in een haast werd gedaan om de hulp van Doe te krijgen tijdens Bruce’s ontsnapping uit het Asylum.
Hoewel je enkel de vraag krijgt of je John Doe zal helpen met zijn probleem is het antwoord niet gemakkelijk. Help je iemand dat nu een waardevolle hulp kan zijn, maar later zal uitgroeien tot Batman’s grootste vijand?

Let op wat je zegt.

Telltale is er om bekend dat het de verhalen in hun games vormt naar hoe jij speelt en hoe je reageert tijdens dialogen, en The Enemy Within is hier zeker geen uitzondering op. Sterker nog, dialogen kunnen al bijna onmiddellijk duidelijke gevolgen krijgen. Zo krijg je, naast de “persoon X zal dit onthouden” boodschap, ook updates over hoe jouw relatie met die personages evolueert. Zo zal er, bijvoorbeeld, rond het midden van de game een geheim over Batman Gordon bereiken. Je kan kiezen om er eerlijk over te zijn of om te liegen, en naargelang wat je kiest zal de relatie tussen Batman en Gordon veranderen. Dit is maar één voorbeeld, de eerste aflevering zit er namelijk vol van. Dit is een leuke toevoeging aan de reeks, want vroeger maakte het uiteindelijk niet echt heel veel uit welk antwoord je koos, nu wel. Dit zorgt er voor dat je altijd moet opletten met wat je zegt, ook tijdens onschuldig ogende gesprekken.

Football Kick to the face!

Niet alleen de dialogen zijn onder de loep genomen voor dit tweede seizoen van Batman’s avonturen. Ook de combat heeft enkele kleine verbeteringen gekregen. Ja, de Quick Time Events zijn nog steeds van de partij, maar ze zijn veel dynamischer gemaakt waardoor je je echt betrokken voelt tijdens de gevechten. Zo zal je naast de traditionele druk “X” en beweeg de joystick naar links ook meerdere knoppen op een kortere tijd moeten indrukken om, bijvoorbeeld, meerdere batarangs naar meerdere vijanden te gooien of om vallende objecten te verankeren.
Na een goed uitgevoerde reeks van commando’s in een gevecht kan je, zoals in het vorige seizoen, een vernietigende eindmove uitvoeren. Of dat dacht ik toch, want na zo’n move krijg je een keuze voorgeschoteld tussen twee echte finishers. En een daarvan is, tegen het einde van de game, is de “Football Kick”.

Het lijken allemaal maar kleine toevoegingen dat tot meer frustratie kunnen leiden, het zijn nu eenmaal QTE’s, maar frustrerend worden ze nooit. Het zorgt er opnieuw voor dat je meer betrokken word in de gevechten terwijl je, door die keuzes, een eigen persoonlijke toets aan Batman’s vernietigende kracht kan geven.

De meest ambitieuze Telltale game ooit.

The Enemy Within belooft de meest ambitieuze reeks van Telltale te worden. De game ook op grafisch vlak veel verbeterd als je het vergelijkt met het vorige seizoen, de animaties zijn vloeiender, de gameplay is lekker soepel en er is, voor mij althans, geen krakende audio te bespeuren. Dat laatste is iets wat bij hun vorige games wel eens gebeurde. Het is alleen jammer dat Telltale er nog steeds niet in slaagt om laadschermen volledig onzichtbaar te maken. Daarnaast is het verhaal, tot nu toe, ‘on point’ met de heerlijke opening door The Riddler dat net dat beetje moordlustiger is dan we gewoon zijn. De spanningen tussen Batman, Gordon en Waller dat ongetwijfeld nog uitgediept zullen worden en dan is er nog de belofte aan John Doe. Een uitstekende start dus voor dit nieuwe seizoen van Telltale’s Batman.
Batman: The Enemy Within – Episode 1: “The Enigma” werd gereviewd op PlayStation 4 Pro aan de hand van een digitale download.

Batman: The Enemy Within - Episode 1: The Enigma

8.5

Grafisch

8.5/10

Geluid

9.0/10

Gameplay

7.5/10

Verhaal

9.0/10

Pros

  • The Riddler
  • Introductie Amanda Waller
  • Verbeterde Combat
  • Elke dialoogoptie heeft een onmiddellijk effect
  • Meest ambitieuze game van Telltale tot nog toe

Cons

  • John Doe komt (nog) niet tot zijn recht
  • Nog steeds zichtbare laadtijden op console

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder van deze website gebruik te maken, gaat u hiermee akkoord.  Meer info

Scroll naar boven