Review: Need For Speed

We moesten er bijna twee jaar op wachten, maar nu is het zo ver: de nieuwe Need For Speed is er! En je kan hem ook echt nieuw noemen want Ghost Games ging niet voor een vervolg op Need For Speed: Rivals, maar voor een reboot van de reeks. Need For Speed grijpt deze keer terug naar de setting uit de Underground games van 2003 en 2004. Zo kan je aan de slag met de meest bekende tuner auto’s zoal de Honda Civic Type-R uit 1997 en de populairste auto uit de originele Most Wanted: de BMW M2.
Need for Speed
Ready? Set. GO!
Van een goed verhaal kan je in Need For Speed niet spreken. Het is “Back to the roots”: Je krijgt een inleiding in het spel waarna je jouw eigen eerste auto kan kiezen. Die auto kan je al onmiddellijk visueel helemaal naar jouw smaak aanpassen, maar straks meer daarover. Nadat je de inleidende races hebt gedaan heb je toegang tot de volledige map. Ventura Bay is niet de grootste map dat ik al gezien heb, maar voor een racegame is hij zeker meer dan groot genoeg. Dit is ook het moment waarop je het verhaal in Need For Speed naast jou kan leggen en kan beginnen met racen tegen andere spelers. Er zijn in totaal 79 verschillende races die je kan rijden tegen AI of spelers. Die spelers kan je ook tegenkomen als je aan het freeroamen bent, het is alleen jammer dat er maar 8 spelers in één sessie kunnen en dat het spel “altijd online” is. Hierdoor heb je zelfs geen pauzemenu.
De AI in Need For Speed is wat raar. In die zin dat jouw computergestuurde tegenstanders soms heel domme dingen doen zoals op volle snelheid tegen een muur knallen om onmiddellijk daarna te rijden als een top F1-piloot om jou toch nog te kunnen inhalen. Ook vertragen de AI-bestuurde auto’s als jij crasht, wat wel leuk is want zo blijf je in de race. Ook de Politie gedraagt zich helemaal anders dan in de vorige Need For Speed games, zo geven ze een achtervolging sneller op en moet je al heel veel mispeuteren voordat ze jou gaan achtervolgen.
Need for Speed™_20151107223813Back to the underground
Ik zei het eerder al, Need For Speed is een reboot dat op de oude Underground games is gebaseerd. Maar dat wil niet zeggen dat Ghost Games geen nieuwigheden meebrengt. Een van die nieuwe features zijn Style points : Speed, Outlaw, Crew, Drift en Style. Ze dragen allemaal toe aan hoe je levelt en hoe andere spelers jou zien. Als je veel aan hoge snelheden rijdt krijg je Speed Points, met deze speel je upgrades vrij om nog sneller te kunnen gaan. Als je veel vernieling aanricht en de politie vaak op het verkeerde spoor zet krijg je Outlaw Points. Om zo maar een voorbeeld te geven. Zo kan je jouw wagens helemaal aanpassen aan jouw speelstijl.
Need For Speed Customisation 1De mogelijkheden van het tunen zijn echt eindeloos. Zo kan je allerlei bodykits, velgen, spoilers, etc. op jouw auto monteren. Je kan je wagen helemaal persoonlijk maken met custom paintjobs en stickers. Een nieuw likje verf of een sticker klinkt niet uitgebreid, maar dat is het wel. Je kan namelijk niet alleen de kleuren van je verf aanpassen, maar ook de transparantie, de plaatsing alsook het type verf: metalic, pearlescent, glanzen, mat,… noem maar op. De mogelijkheden zijn echter niet alleen visueel, je kan ook je motor tunen en nieuwe onderdelen voor je wagen kopen. Met deze nieuwe onderdelen speel je dan weer uitgebreide tuning mogelijkheden vrij om je wagen helemaal naar je hand te zetten. Zo kan je jouw auto perfect instellen om elke keer opnieuw perfect te driften of net de bochten haarscherp te kunnen nemen. De keuzes zijn echt EINDELOOS. Het enige dat ontbreekt zijn neonlichten, wat wel jammer is.Verdict
Bij deze kan ik zeggen dat het nostalgische gedeelte van NFS terug is, in mijn ogen een geslaagde reboot waarbij je toch wel een tijdje zoet mee zal zijn. Need For Speed is een echte arcade racer met genoeg diepgang om zelfs de meer hardcore racers bezig te houden, wat alleen maar goed is.

Need For Speed werd gereviewd op PlayStation 4 met een retail copy.

7.8

8.0/10