Review: Project CARS 2

Op zes mei 2015 verraste Slightly Mad Studios iedereen toen het Project CARS op de wereld los liet. De game was een schot in de roos en zeer geliefd bij racefanaten. Nu zijn we twee jaar verder en kunnen we met de opvolger, Project CARS 2, aan het werk. Maar is deze game een waardige opvolger? In een woord: “ja”. Voor meer woorden kan je de onze review lezen.

Een streling voor de zintuigen

Laten we het overduidelijke van de baan ruimen: Project CARS 2 is een streling voor het oog. Althans, de auto’s toch. De 180 verschillende auto’s (onderverdeeld in 29 klassen) in de game zijn stuk voor stuk, onder toeziend oog van de verschillende constructeurs, prachtig nagemaakt. Van de gloss op de lak tot het kleinste detail in de cockpit zelf, alles ziet er gewoon uit zoals het hoort. Over ‘zoals het hoort’ gesproken: ook de audio is spot-on. Het gebeurd niet veel dat een race sim zowel het gehuil van een formule 1 bolide en het gebrul van een Jaguar F-Type en alles daartussen perfect weergeeft.
Maar het zijn, hoe raar dit ook klinkt, niet de auto’s dat de ster van deze game zijn. Dankzij de kracht van Slightly Mad’s Livetrack 3.0 engine voelt geen enkele race ooit hetzelfde. Zelfs niet als je altijd op Zolder rijdt in de zomer. Livetrack zorgt er namelijk voor dat de baan leeft. Zo krijg je naarmate de race vordert meer grip op de ideale racelijn doordat er op die strook meer rubber van de banden wordt achtergelaten. Of moet je opletten voor zand op de weg doordat er een andere racer van de baan is gegaan. Om maar een voorbeeld te geven. Koppel de kracht van die engine aan de kracht van het fenomenaal uitgewerkte dynamische weersysteem en je krijgt een technische hoogstand op jouw scherm getoverd. Livetrack 3.0 zorgt er niet alleen voor dat het circuit levend aanvoelt, maar geeft ook waarheidsgetrouw weer hoe elk parcours in de game veranderd in bepaalde weersomstandigheden. En dat in zo’n detail dat de grootte en diepte van elke plas net echt is. Het is dan wel wat jammer dat de AI hier niet zo veel last van heeft als de speler. En het is ook een zonde dat de omgevingen van de circuits er soms echt pover uit zien.

Een baan wegen door jouw carrière

Op technisch vlak is er dus veel veranderd in vergelijking met de eerste Project CARS. Maar ook de carrière werd ook onder handen genomen al is het zelfde systeem als vroeger in werking: je kiest een klasse waarin je jezelf wilt bewijzen en als je goed gepresteerd hebt kan je door naar een hogere tier. En dit is waar de wijzigingen te vinden zijn. Zo kan je niet meteen meer in tiers vijf en zes starten. Je moet je eerst bewijzen in de lagere tiers en klassen. Dus je kan niet meteen een carrière lanceren in de formule 1 zoals in de vorige game. Dit klinkt als een slechte zet, want zo zijn bepaalde wagens niet onmiddellijk toegankelijk in de career mode. Maar dit zorgt er wel voor dat je een echt gevoel van vooruitgang krijgt, en zorgt er meteen ook voor dat de carrière langer aantrekkelijk blijft. En daar helpen de verbeterde AI van de computergestuurde piloten (meer daarover later) en de herwerkte controls ook aan mee.

Er werd niet veel geklaagd over Project CARS, maar als er een klacht was dan ging die bijna altijd over de controls. Vooral dan als je speelde met een controller. Nu is dat opgelost waardoor auto’s zich veel beter gedragen.
Ook de AI gedraagt zich nu beter. Zo gebeurde het vroeger vaak dat de tegenstander jou van de baan ramde als je op de ideale racelijn reed, dit omdat de AI niet echt rekening hield met de speler, enkel met die racelijn. Dat is nu aangepakt, maar dat wil jammer genoeg niet zeggen dat het perfect is. Het gebeurd nog te vaak dat tijdens de eerste bocht alle auto’s op elkaar vliegen. Dat wordt dan nog eens extra pijnlijk doordat de race director geen onderscheid lijkt te zien tussen geramd worden of iemand rammen. Het gebeurde bij mij al meer dan me lief is dat ik de straf krijg voor een computergestuurde brokkenpiloot dat in mijn zij reed.

Online competitie

Naast de single player is er uiteraard nog de online multiplayer. En ook die is onder handen genomen. Zo is het, door de overzichtelijkere menu’s, veel makkelijker geworden om een race op te starten en te vinden om aan deel te nemen. Je kan iedere race ook helemaal aanpassen naar jouw wens. Heel wat opties uit de vorige game zijn terug: zo kan je opnieuw de racelengte, het aantal menselijke en AI tegenstanders aanpassen en de moeilijkheidsgraad van de AI naar je hand zetten. Ook het weer tijdens de race kan je opnieuw zelf instellen. De grootste nieuwigheid is echter de director en broadcast mode. Met deze tools kan je de hele race livestreamen en becommentariëren. Let wel dat dit een job voor twee is. De ene speler is dan de regisseur van de race en de andere heeft een passievere rol en zendt de race uit. Met of zonder commentaar. Of dit echt een goede toevoeging is voor de gemiddelde speler, daar zijn we nog niet aan uit. Maar het is een mooie feature dat de weg naar eSports uitzendingen helemaal open legt.

Conclusie

Project CARS 2 is zonder twijfel een meer dan waardige opvolger van het alreeds geprezen Project CARS. Met adembenemend gedetailleerde wagens, een geweldig dynamisch weersysteem, levende circuits, herwerkte controls en audio om van omver te vallen kunnen we niet anders dan Project CARS 2 aan iedere race en sim fanaat aan te raden.
Project CARS 2 werd gereviewd op PlayStation 4 en PlayStation 4 Pro aan de hand van een digitale en retail copy.

8.8

Grafisch

8.5/10

Geluid

9.0/10

Gameplay

8.5/10

Fun

9.0/10

Pros

  • 180 enorm gedetailleerde wagens
  • Livetrack 3.0
  • Dynamisch weer
  • Verbeterde AI

Cons

  • Je wordt nog te vaak afgestraft voor de fouten van de AI tegenstanders
  • Sommige omgevingen zijn er niet echt mooi uit
  • AI heeft geen last van weerseffecten

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder van deze website gebruik te maken, gaat u hiermee akkoord.  Meer info

Scroll naar boven