Review: Rock Band 4

Het is ondertussen 5 jaar geleden dat Rock Band 3 verscheen en het einde van de plastic instrumenten inluidde. Niet omdat de game slecht was, in tegendeel het was een uitstekende game dat door iedereen geprezen werd, maar omdat de markt verzadigd was. Er was met Guitar Hero en DJ Hero gewoon geen vraag meer naar muziek games. Dit jaar kwam daar verandering in toen Harmonix Rock Band 4 aankondigde. De vraag is nu of Rock Band 4 na al die jaren de hoge verwachtingen van fans kan inlossen?
Als je de, verrassend grote, doos opent word je onmiddellijk begroet door jouw eigen Fender Stratocaster replica en als je het ‘Band in a Box’-pack hebt wacht er ook nog eens een drumset en microfoon op jou te wachten. Ikzelf heb enkel de gitaar dus over de drumset kan ik je helaas niks vertellen. Wat ik je wel kan vertellen is dat de draadloze Fender Stratocaster en deftige bouwkwaliteit heeft maar jammer genoeg als speelgoed aanvoelt. Hij is te licht en de nek is toch gevaarlijk buigzaam. Ik heb wel nog geen schrik gehad dat ik hem zou breken, maar hij is flexibel genoeg om op te vallen. Maar daar eindigen de nadelen, de gitaar ligt lekker in de hand en reageert verbazend goed op alle commando’s. In het begin had ik wel last van verbindingsproblemen, zo speelde ik een nummer en werd ik plots begroet door een melding dat de verbinding met mijn gitaar verloren was. Gelukkig was dit voorgoed opgelost door een firmware-update voor de gitaar zelf.
Rock Band 4_20151027145957
Rock Band 4_20151012011100
Iets waar Harmonix heel veel reclame voor maakte was de setlist in Rock Band 4, zo zou je gemakkelijk al jouw oude songs uit de vorige Rock Bands kunnen overdragen naar Rock Band 4. En dat is maar goed ook, want hoewel 65 liedjes genoeg is voor de casual gamer is het toch maar magertjes voor de echte muziekfanaten. Zo kan je onmiddellijk aan de slag met klassiekers als “Suspicious Minds” van Elvis Presley en moderne nummer zoals Mark Ronson’s “Uptown Funk”.
Het overdragen van jouw oude muziek loopt echter niet zo vlot zoals ik verwacht had. Zo moet je naar de store van jouw console gaan en manueel gaan zoeken in de Rock Band 4 DLC en al jouw nummers een voor een downloaden. Dit wordt op PlayStation wat gemakkelijker gemaakt door de DLC door een filter te jagen om enkel op gratis nummers te zoeken. Maar dan nog heb je niet alles, want sommige nummers kunnen enkel in een pack zitten. Je kan gelukkig ook muziek zoeken via de in-game store, maar die werkte bij mij nog nooit zoals het zou moeten (op PS4).
Het is niet moeilijk om Rock Band 4 te vergelijken met zijn voorgangers en te zeggen dat er niets veranderd is, maar dan ben je grondig mis. Ja, Rock Band 4 bouwt verder op de gameplay van Rock Band 3 maar liet alle minder populaire onderdelen vallen. Zo kan je nu geen pro-guitar of keyboard meer gebruiken, maar dit is geen slecht nieuws. Door deze keuze blijft Rock Band 4 voor iedereen toegankelijk en word er niemand uitgesloten, wat wel het geval was in Rock Band 3 waar er maar enkele nummer van een keyboard gebruik maakten.
RockBand4_solo
De grootste zichtbare vernieuwing in Rock Band 4 is zonder twijfel de Freestyle Solos, waarin je jouw eigen solo kan spelen zonder rekening te moeten houden welke fret je moet indrukken. Hierdoor krijg je een heel unieke sound in ieder nummer, het nadeel is dat jouw eigen solo misschien helemaal niet in de song past. Als dit niks voor jou is of als je gewoon een nummer wilt houden zoals het is dan kan je de Freestyle Solos helemaal uitschakelen en de traditionele gescripte solo-segmenten spelen.
Er zijn ook verbeteringen gebracht aan de animaties van de personen die op het beeld te zien zijn, ze bewegen net dat beetje natuurlijker. Je kan ze ook helemaal naar jouw eigen smaak aanpassen, behalve in bepaalde carrière optredens maar later meer daarover. Je kan bijna alles van jouw personage aanpassen maar ook je instrumenten kunnen aangepast worden. Zo kan je jouw in-game gitaar een fluo-roze kleur geven om zeker op te vallen.
Rock Band 4_20151027152641
Er zijn drie spelmodi dat je kan uitproberen: Quickplay, voor als je snel een nummer wil spelen, Play a Show, voor als je meerdere songs na elkaar wil spelen, en Go on Tour waarin je jouw eigen band opricht en er mee op tournee gaat. Tour mode is waar je het meeste voldoening uit zal halen. Zo begin je als klein bandje dat in een lokaal café speelt maar groei je tot een band dat op de grootste festivals optreed. Onderweg moet je keuzes maken over hoe je jouw band wil laten groeien: kies je voor het grote geld of kies je voor jouw fans? Deze campaign mode duurt alleen niet geweldig lang, en dat is jammer. Het is ook een zonde dat je het verhaal over je band moet lezen. Het zorgt er voor dat je eigenlijk niks geeft om jouw bandleden of fans, want je ziet er niks van. Nuja Rock Band speel je uiteraard niet voor het verhaal, maar het is jammer dat je niet kan zien wat jouw keuzes doen met je band. Wat je van jouw keuzes wel kan zien is dat als je voor het geld kiest je meer gesponsorde events hebt om in mee te spelen. In deze events kan je jouw outfit en instrumenten niet zelf kiezen.
Rock Band 4_20151008170248Conclusie:
De muziek games zijn met Rock Band 4 helemaal terug, maar echt vernieuwing brengt Harmonix met dit spel niet. Ze verfijnen wel al het goede van de vorige games en dat is ook niet slecht. Rock Band 4 heeft zijn gebreken met een ietwat teleurstellende gitaar en, op disc, beperkte setlist maar het is zeker geen slecht spel. In tegendeel het is uitstekend uitgevoerd met leuke muziek, strakke controls. Maar het belangrijkste van allemaal: Je moet er ook geen muziekliefhebber of artiest voor zijn om je toch een beetje een rock ster te voelen en geweldig veel plezier te hebben.
Dus ja, Rock Band 4 lost alle verwachtingen in en geeft zelfs nog wat extra door de introductie van Freestyle Solos.

Rock Band 4 werd gereviewd op PlayStation 4 met een Game+guitar bundel

7.6