Review: Star Wars Battlefront

Je loopt door een bos, in de verte hoor je schoten en explosies. Je hoort een schreeuw en dan wordt het akelig stil. Je kijkt rond en besluit door te lopen maar dan hoor je hem zwaar ademen: Darth Vader loopt achter jou. Je draait je om schiet tot jouw blaster oververhit is geraakt, als laatste hoop gooi je een granaat en besluit je het op een lopen te zetten. Maar het is te laat: Darth Vader heeft je in zijn greep en wurgt je op afstand met zijn Force Choke. Het zijn zo’n momenten waarin Star Wars Battlefront echt tot zijn recht komt, maar hoe is de rest van het spel? Je leest het in deze review.
Schermopname (59)
Offline training
EA beloofde ons met Star Wars Battlefront een epische strijd tussen The Empire en The Rebels, en in een zekere zin hebben ze die belofte kunnen waarmaken. Niet door middel van een goed verhaal, want er is geen verhaal aanwezig. Dit wil niet zeggen dat je niks alleen kan doen. Je kan Missies spelen die in drie categorieën worden onderverdeeld: Training, Battles en Survival. Training spreekt voor zich: het zijn missies die jouw met het spel vertrouwd maken. Zo leer je hoe verschillende blasters zich gedragen, hoe je Star Cards moet gebruiken en vooral wat ze doen. Je kan er ook leren hoe je met fighters moet vliegen en hoe je hun power-ups kan gebruiken.
In Battles kan je veldslagen uit originele trilogie naspelen, deze veldslagen win je door punten te scoren door vijanden neer te knallen en hun Emblems (dogtags) die ze laten vallen op te raken. Een beetje als “Kill Confirmed” uit Call of Duty.
Als laatste modus heb je Survival waarin je 15 waves aan vijanden moet overleven. Iedere wave wordt moeilijker dan de vorige, dit omdat de vijanden beter uitgerust op jou af komen. Maar jouw overlevingskansen zijn vrij groot, zeker op normal waar vijanden van dichtbij nog misschieten. Er komt in Survival ook hulp van bovenaf in de vorm van Drop Pods. Deze pods bevatten drie power-ups in de vorm van Star Cards, ze kunnen jump packs, Orbital Strikes en Implosion grenades. Voordat deze pods open gaan moet je ze wel even verdedigen, want de vijand kan ze vernietigen.
Alle Missies kan je alleen of met een vriend in Co-Op spelen, als je die missies uitspeelt en de zijdoelen ook behaald krijg je een aantal sterren. Deze sterren geven dan XP en credits die overgedragen worden naar de multiplayer.
Schermopname (60)
Online heersen over het melkwegstelsel
In die multiplayer kan je kiezen uit negen modi: Supremacy, Walker Assault, Fighter Squadron, Blast, Cargo, Drop Zone, Droid Run, Heroes vs. Villains en Hero Hunt. Deze modi worden dan weer gespeeld op een totaal van 12 maps, maar niet alle modes kunnen op iedere map gespeeld worden.
In Supremacy moet je een reeks punten in een vooropgestelde volgorde aanvallen terwijl je het vorige punt dat ingenomen werd moet verdedigen. Dit zorgt dat er een echte frontlinie word gecreëerd. Het team dat alle punten, of het meeste punten als de timer afloopt, bezit wint. In Walker Assault moet je als Imerial Trooper een AT-AT escorteren naar de basis van de Rebels. Zij proberen op hun beurt de Walker te vernietigen. Dit doen de Rebellen door Uplinks te activeren, deze begeleiden Y-Wings naar de walker zodat ze de schilden tijdelijk kunnen uitschakelen. In deze korte periode is de AT-AT kwetsbaar, dus de uitgelezen kans voor de rebellen om hem neer te halen. Zo’n AT-AT is echter niet zomaar kapot te krijgen, dus is de match niet voorbij na één Y-wing aanval. Als Storm Trooper is het jouw taak dus om die Uplinks offline te houden.
Dan heb je Fighter Squadron waarin je, zoals de naam het zegt, in jou fighter kan kruipen en aan een luchtgevecht kan meedoen. Je kan kiezen uit vier fighters: de TIE Fighter en TIE Interceptor voor het keizerrijk, de X-Wing en A-Wing voor de rebellen. De bedoeling hier is om binnen tien minuten 200 fighters uit te schakelen, alleen heb ik nog nooit een ronde gespeeld die langer dan zes minuten duurde. Dat is jammer. Verder heb je Blast wat een Team Deathmatch is en Cargo is Capture the Flag. Droid Run kan je vergelijken met Conquest uit Battlefield, alleen zijn de vlaggen dat je moet controleren rondrijdende droids. Het is wel jammer dat het, behalve in de laatste minuut, niks uitmaakt of jouw team ook maar een droid onder controle heeft. In die laatste minuut word eigenlijk de hele match beslist: als een team alle droids bezit begint er een timer van 20 seconden af te tellen naar de overwinning, verlies je dan een droid dan stop die timer en word de laatste minuut verder afgeteld. Wie op het einde de meeste robots bezit wint.
Heroes vs. Villains zet twee teams met elk drie helden tegenover elkaar, aangevuld met drie gewone soldaten. Het doel is simpel: vermoord de Heroes of Villains van de tegenstanders voor de jouwe dood zijn. Helden worden niet gerespawned, geen nood: als je als held sterft keer je als een gewone soldaat terug. Iedere match word in verschillende rondes gespeeld, in iedere ronde speelt iemand anders als soldaat of held. Het team dat het eerst vijf overwinningen behaald wint de match.
Een mode dat hier dicht bij aansluit is Hero Hunt. Hier speelt één persoon als een character naar keuze en jagen alle andere spelers op hem. Wie de hero vermoord speelt de volgende ronde als Hero.
Al deze modi worden op een totaal van twaalf maps, verdeeld over vier planeten. Op zich genoeg zou je denken maar dit is niet zo. Veel modi kunnen maar op vier maps gespeeld worden, één op elke planeet. En dit is echt jammer want na niet veel tijd ben je die locaties gewoon beu gespeeld. Gelukkig komen er binnen twee weken nieuwe maps met Battle of Jakku.
Schermopname (42)
Speel met jouw eigen stijl
Star Wars Battlefront is gericht op de casual gamer of Star Wars fan, en dat merk je. Het is veel makkelijker om vijanden neer te knallen dan bijvoorbeeld Battlefield. Er is ook niet veel diepgang in het aanpassen van jouw wapens. Zei ik weinig diepgang? Ik bedoelde hiermee dat je jouw wapens niet kan aanpassen. Dit vind ik echter niet jammer, zo blijf je volledig in de authentieke sfeer van Star Wars. Jouw character kan je wel wat aanpassen, maar enkel het uiterlijk. Zo kan je kiezen of jouw soldaat een man, vrouw of zelfs een alien is. Ik vind het wel altijd raar om een Storm Trooper zonder helm te zien lopen. Als laatste vorm van customisation heb je Star Cards. Die kan je gebruiken op het slagveld. Met die kaarten maak je een Hand aan, die kan je best voor iedere match een beetje aanpassen want niet elke map is geschikt om bijvoorbeeld een Ion Rocket af te vuren. De Ion Rocket kan je namelijk alleen gebruikten tegen voertuigen of machines en is dus nutteloos tijdens een rondje Blast. Deze kaarten kunnen alles bevatten van granaten tot een Jet Pack. Je kan ze wel maar één keer gebruiken tot ze herladen zijn, dit gebeurd automatisch na een cooldown periode. Die periode kan je verkorten door jouw kaarten te upgraden.
Op het slagveld vind je ook zwevende Power Ups terug, die worden willekeurig gegenereerd en bevatten alles van een Implosion grenade tot een turret. Maar als je er eentje ziet moet je wel snel zijn, want iedereen kan die oppikken. In sommige modes zoals Walker Assault zijn er ook voertuig Power Ups te vinden. Iedere keer als er een voertuig vernietigd is verschijnt er ergens op de map een nieuwe Power Up om zelf aan de slag te gaan met zo’n voertuig. Het is een leuke manier om iedereen de kans te geven.
Schermopname (65)
Graphics om voor te sterven
Op het vlak van graphics en geluid zit je bij Battlefront echt goed. Alles ademt Star Wars, van het geluid van een blaster tot het gegil van een voorbijrazende TIE Fighter. Het leukste geluid, naar mijn mening, is het geluid van een ontploffende Implosion Grenade.
Grafisch is het spel een echt meesterwerk de maps zijn tot in de puntjes afgewerkt, ik heb zelfs al een paar keer de dood gevonden omdat ik te lang stil stond om van het uitzicht te  genieten. De wapens en characters zijn super gedetailleerd, je kan op Endor zelfs de planten zien meebewegen met de schokgolven van explosies. Het is alleen jammer dat de stem van Darth Vader net niet goed zit. Je merkt echt dat het een andere stemacteur is, tenminste als je er op let.
Schermopname (53)
Conclusie:
Star Wars Battlefront is echt een geweldig goede game, je krijgt wel geen verhaal voorgeschoteld en het is bijna allemaal online te doen. Maar wat je krijgt is ongelooflijk goed: een audiovisueel genot en het gevoel dat je echt mee vecht in de oorlog tussen The Empire en de Rebels. Niet alle modi zijn even goed uitgewerkt of even leuk om te spelen en er is maar een mager aanbod aan maps. Maar de beloftes van EA om nieuwe planeten en maps toe te voegen aan de game is een teken dat je nog lang zal kunnen spelen met Star Wars Battlefront.
Dit is het Star Wars spel waar je naar op zoek bent, of je nu een pro bent in shooters of niet.

Star Wars Battlefront werd gereviewd op PlayStation 4 met een retail copy.

8.1