Microsoft onderzoekt gratis, advertentie-gedreven Xbox Game Pass model

Het ziet er naar uit dat Microsoft onderzoek aan het voeren is om een gratis, advertentie-gedreven Xbox Game Pass model in te voeren.

Met andere woorden: je zou via dit model gratis aan de slag kunnen gaan met Game Pass, als je eerst naar wat reclame kijkt.

Het nieuws kwam er door Xbox CFO Tim Stuart, die tijdens de Wells Fargo TMT Summit aangaf dat hij Game Pass naar zo veel mogelijk schermen wil brengen. Op zich niks vreemd aan, maar dan haalde hij de Afrikaanse en Aziatische markten aan. Voor die regio’s waar volgens Stuart, geen “console first mentaliteit” is, zou hij een formule aanbieden waar je wat reclame kan bekijken om dan enkele uren te kunnen gamen.

“For models like Africa, or India, Southeast Asia, maybe places that aren’t console-first, you can say, ‘hey, do you want to watch 30 seconds of an ad and then get two hours of game streaming?’”

-Tim Stuart, CFO, Xbox

Hij gaf verder ook aan dat in Afrika zo’n 50% van de bevolking jonger is dan 23 jaar en dat ze bijna allemaal smartphones of andere ‘mobile devices’ hebben. Geen, of toch in mindere mate, high-end hardware zoals consoles of krachtige PC’s. Dus lijkt het volgens Stuart logisch om daar meer in te zetten op streaming en advertentie-gedreven abonnementsvormen.

Of Microsoft ook effectief zo’n abonnement zal uitrollen is niet duidelijk. Al heeft, volgens Windows Central, Tile_OS stukjes code gedeeld waarin beschreven staat dat hoe een systeem 15 minuten speeltijd “ontgrendeld” is door het kijken van reclame. Dat stukje code is echter nergens terug te vinden, dus neem dit maar met een serieuze korrel zout.

Zou jij reclame gaan kijken om Game Pass titels te kunnen spelen?

Reageer

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder van deze website gebruik te maken, gaat u hiermee akkoord.  Meer info

Scroll naar boven